Freiberg en het Bergstadtfest 2021.

Bezoek uit Delft op het Bergstadtfest-Sommer juli 2021 stuurde een foto (zie de fotopagina op onze site).

Wegens corona was de oorspronkelijk geplande datum juni 2021 niet haalbaar.

In kleinere en aangepaste vorm is het feest een maand later gehouden.

Het bestuur is voornemens zodra de situatie rondom corona het toelaat een reis te willen organiseren naar Freiberg/Dresden.

Wij vragen onze vrienden en lezers te willen doorgeven of men hierin is geïnteresseerd.

U kunt dat kenbaar maken door onze  mail te beantwoorden.

Hartelijke dank

aan de familie S. voor de financiële bijdrage.

Freiberg bereidt de “Bergstadtsommer” voor van 22 tot en met 25 juli.

Dit moet de start van de zomer worden in plaats van het “Bergstadtfest”.

Het moet dit jaar een heel bijzondere zomervakantiestart worden:

"Bergstadtsommer" wordt momenteel voorbereid op drie plaatsen in de Zilverstad:

op de Obermarkt met het grote podium,;

op de Untermarkt met een show en

op de Schloßplatz het wijndorp.

Voor een sfeervol festival worden er gesprekken gevoerd met aantrekkelijke artiesten voor  een kwalitatief hoogstaand programma met o.a. concerten in samenwerking met radiostations, programma's van het Centraal Saksisch Theater en regionale artiesten en Freibergse verenigingen.

Donderdag begint met de Dresden Queen Tribute Band "MerQury".

Vrijdag staat de Tina Turner musical "The Soul of Tina - A Tribute to Tina Turner" op het programma - met zangeres Tess D.Smith uit de Filipijnen.

Op zaterdag treedt de band "Frida Gold" uit Bochum op.

Zondag treedt de Duitse reggaemuzikant "Gentleman" uit Keulen op.

De mijnbouwkerkdienst met de mijnbouw-muziekkorpsen parade is een integraal onderdeel van de planning, deze zal net als vorig jaar op zondagochtend op de Obermarkt plaatsvinden.

Koninklijke onderscheiding Stineke Heinen

Dinsdag, 15 juni 2021, heeft Stineke Heinen haar versierselen uitgereikt gekregen behorende bij de koninklijke onderscheiding als lid in de orde van Oranje-Nassau.

Dit gebeurde door de burgemeester van Delft, mevrouw Marja van Bijsterveldt, in de raadszaal van het stadhuis van Delft. De kleindochter van Stineke heeft de versierselen opgespeld i.v.m. de maatregelen rond corona.

Zie ook "foto's".

Gekreuzte Blicke III

Deze fototentoonstelling met als titel “Traditie – Liefde – Toekomst” is de afsluittentoonstelling met een verzamelboek  o.a. met het fotowerk van de Delftse fotografen van FC’59.

Deze tentoonstelling komt nu, als alles een beetje voorspoedig verloopt,  van 29 november 2021 tot en met 10 januari 2022 in Delft. Wederom in de hal van het stadskantoor aan de Coenderstraat.

Nadere informatie volgt.

Bergstadtfest 2021

Het feest, traditioneel in het laatste volle weekend van juni, staat nu van 22 juli t/m 25 juli 2021 gepland.

Het feest zal in een “light” versie plaatsvinden.

Stineke Heinen is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau

Op maandag  26 april 2021 is Stineke Heinen gebeld door de burgemeester van Delft, mevrouw Marja van Bijsterveldt, dat het Zijne Majesteit heeft behaagd mevr. E.G. (Stineke) Heinen te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau! Een mooie waardering voor een hard werkende Delftse. De stichting is er bijzonder trots op.

“Mevrouw  E.G. (Stineke) Heinen heeft vrijwilligerswerk gedaan, en doet dat nog steeds, voor véél verschillende organisaties.

Zo was zij 14 jaar lang, van 1994 tot 2008, secretaris bij de Vrienden van Museum Prinsenhof. Zij deed de ledenadministratie, regelde excursies en bouwde een netwerk met de stad op. Daarnaast was zij ook nog eens 10 jaar lang vrijwilliger bij de Botanische Tuin Delft.

Ook de Fundatie van de Vrijvrouwe van Renswoude kan al sinds 2009 op haar rekenen. De Fundatie heeft drie doelstellingen: het verlenen van studiebeurzen, het bevorderen van jeugdwelzijn in Delft en het beheer van ons erfgoed. Al jaren levert mevrouw Heinen een bijzonder actieve bijdrage aan de Fundatie. Eerst als bestuurslid, later als secretaris.

Mevrouw Heinen is niet alleen geliefd in Delft; ook in Freiberg in Duitsland zien ze haar graag komen. Ze is sinds 2016 voorzitter van de Stichting Freiberg-Delft, die activiteiten organiseert in het kader van de stedenband tussen deze twee steden. Haar belangrijkste doel is om studenten en jonge mensen uit verschillende Europese Naties dichter bij elkaar te brengen”.

Stedenband in coronatijd

Al ruim een jaar houdt corona de wereld in zijn greep.

Activiteiten worden al voor meerdere keren doorgeschoven.

Er is nog geen zicht op een stabiele en corona veilige maatschappij.

Het buitenland is niet of nauwelijks bereikbaar of toegankelijk.

Er valt niets te plannen.

Ook voor de stedenband Delft-Freiberg is dat het beeld.

In Freiberg is de situatie niet anders dan in Delft.

De berichten uit Saksen zijn soms minder hoopvol.

Maar we moeten er mee dealen.

Dat is voor de een lastiger dan de ander.

De stichting houdt de blik voorruit.

Er wordt ingezet op continuïteit.

In het begin van de zomer hopen we weer wat activiteiten te kunnen ontplooien.

In september de fototentoonstelling gekreuzte Blicke III in de hal van het stadskantoor.

Het Bergstadtfest dat nu is gepland van 22 t/m 25 juli 2021.

“Nachtschicht” van 11 en 12 september 2021.

De kerstmarkt van 23 november tot 22 december 2021;

Activiteiten als het danstoernooi, het zaalvoetbaltoernooi, het jeugdkamp in Pribram, uitnodiging Freiberg van Delftse fotografen, het hockeytoernooi 100 jaar bestaan FHTC/RingPass, een burgerreis uit Freiberg, een vriendenreis naar Freiberg.

Overlijden oud burgemeester van Freiberg Konrad Heinze

In het amtsblatt van de stad Freiberg is het overlijden bekend gemaakt van de heer Konrad Heinze, oud Oberbürgermeester van de stad Freiberg tot 2001. De heer Heinze is op maandag 28 september 2020 op76 jarige leeftijd overleden. De heer Heinze was in 1990 de eerste vrij gekozen burgemeester in Freiberg. In het komende voorjaar zal ter ere van hem een herdenkingsdienst worden gehouden.

Fototentoonstelling Gekreuzte Blicke III
De derde fototentoonstelling "Gekreuzte Blicke III staat gepland van 12 april tot 21 mei 2021.
Gekreuzte Blicke gaat over fotomomenten van alle zustersteden van Freiberg waaronder Delft.
Deze tentoonstelling (de afsluittentoonstelling met een verzamelboek  o.a. met het fotowerk van de Delftse fotografen van FC’59) komt als alles een beetje voorspoedig loopt naar Delft.

Maak voordelig kennis met de Universiteitsstad Freiberg in Sachsen.

Aanbieding om de Zilverstad Freiberg  te bezoeken o.a. om zijn schitterende mineralenverzameling, zijn goed in takt gehouden laat middeleeuwse binnenstad en zijn Silbermannorgels te bewonderen. „Alles kommt vom Silber her“  Overnacht in een comfortabel hotel in het hartje van de oude binnenstad van Freiberg. Inclusief een  "Silber Card" met intree in  Terra Mineralia, Stad- en mijnbouwmuseum, de Dom St. Marien,  leen een audiogids voor een individuele stadstour en vele extra's.         Info: stichting Delft-Freiberg, tel. 015 - 256 4249 of www.freiberg-service.de/

Gewijzigde data van activiteiten in Freiberg 2021

Op facebook zijn nieuwe data voor diverse activiteiten in Freiberg vastgesteld:

Termine für Freibergs große städtische Veranstaltungen 2021 stehen fest: Wir planen, unsere Events in diesem Jahr wieder wie gewohnt durchzuführen. Natürlich mit den bewährten Hygienekonzepten und nur, wenn es die Verordnungen dann zulassen. Wir müssen damit unsere Innenstadt nach dem aktuellen Corona-Lockdown wieder beleben und unsere Gewerbetreibenden, Kulturschaffenden und Vereine unterstützen.
Das Bergstadtfest wird in den Juli verlegt.

Jetzt schon im Kalender vormerken ☝️:

🌷 Blumen- und Pflanzenmarkt: 23. bis 25. April

🌞 🛍 Frühlingsfest mit verkaufsoffenem Sonntag: 2. Mai

🎶 🍻 35. Freiberger Bergstadtfest mit Bergparade: 22. bis 25. ‼️ Juli ‼️ (Start Sommerferien) 👉  https://bit.ly/3katCJJ

🍷🍜 Freiberger Nachtschicht meets Genuss-Safari: 11. und 12. September

🍂 🛍 Herbstfest mit verkaufsoffenem Sonntag: 10. Oktober